A kritikus éveket - Miért Montessorival?
"Segíts, hogy segíthessek magamon." (Dr. Mária Montessori)
A 1-7 éves korú, védtelen fiatal gyermeki tudat mindent beszív és mindent elraktároz. Minden felnőtt által keltett negatív érzéseket ébresztő kritika, tapasztalat, élmény meghatározhat egy későbbi sikertelen élet utat. A felnőtt által kimondott meggondolatlan szó, cselekedet súlyosan érinti a fejlődő tudatot, mert a védekező mechanizmus még nem alakult ki. A családon kívül eső környezetben a gyermek még kiszolgáltatottabb az ellenőrizetlen szavak, mondatok által keltett érzések megtapasztalásában.
Dr. Montessori Mária nemcsak egy forradalmian új pedagógiai módszert fejlesztett ki, hanem mind ehhez egy gyermeki egyéniséget megköztelítő filozófiát is reánk hagyott, mely szeretetre épül, és a gyermek önnálló személyiségét messzemenően tiszteletben tartja.
Képzeljük csak el, hogy egy harmincas létszámú, zsibongó óvodai csoportban hány meggondolatlan szó, kritika és ellenőrizetlen negatív élmény érhet naponta egy mondjuk úgy , nehezebben kezelhető gyermeket? Vagy egy túl csöndes gyermeket? A verseny helyzet „te jó vagy ha – te rossz vagy ha” elé állított gyermekek többsége nem képes helyt állni egy ekkora stressz helyzetnek, vagy agresszívvá válik, vagy sír, vagy befelé fordul és nem kíván részt venni a történésekben. A jelenlegi hagyományos óvodai nevelési rendszer a fennálló körülmények miatt a pozitív törekvések ellenére túlnyomó részben nem képes a gyermekek kritikus érzékenységű éveit figyelembe vevő, megfelelő bánásmód hatékony biztosítására. Minden 25 –ön felüli létszámmal dolgozó óvoda pedagógus tisztában van a korlátokkal, mely sajnálatos módon feloldatlan stressz helyzetet jelent a gyermekek többségének és sok esetben agresszivitásba torkollik. A figyelem hiánya, az ellenőrizetlen verbális, negatív megnyilvánulások állandó verseny helyzet elé állítják a gyermekeket, megzavarják koncentrációs képességét és a tanulás igazi örömét el lehetetlenítik.
A Montessori módszert követő Angolpalánta biztosítja gyermekének a nyugodt, kiegyensúlyozott légkört, melyben a leg elmarasztalóbb kritika csupán ennyi lehet: „ Ez nem kedves” illetve ez „nem helyes” . A feladat megoldás sem jutalom sem büntetés függvénye nem lehet. A feladat megoldása után az önellenőrzés adta lehetőség az, amely a gyermek tanulásának siker élményét biztosítja. A hibás feladatot újra kezdjük, de elmarasztaló kritika semmilyen formában nem érheti a gyermeket. A gyermekeket teljes potenciával bíró egyéniségként kezeljük, nincs alá és fölérendeltségi viszony, csupán egymás kölcsönös tiszteletben tartása az elvárás. A gyermekek a Montessori foglalkozás alatt egyénileg megkapják a pedagógusok teljes figyelmét a feladatmegoldáshoz úgy, hogy közben az önállóságra törekvés és ennek ösztönzése kiemelt szerepet kap.
Fejlesztés öt területen
A Montessori módszer a gyermeki személyiséget (értelem, érzelem, szocializálódás képessége) öt kiemelt területen hivatott fejleszteni:
Gyakorlati élet
Érzékelés
Nyelv
Matematika
Kozmikus nevelés
Mind ehhez speciális eszközrendszert biztosítunk, mely a gyermekek számára mindíg elérhető heyen van. Az eszközök természetes anyagból készülnek és vonzók a gyermekek számára. A Montessori időben a gyermekeknek hagyományos játék eszközök helyett Montessori fejlesztő eszközök állnak rendelkezésre.
Gyakorlati élet
Ez a terület az, mely a gyermekek elsődleges tapaszatlatszerzését biztosítja a mindennapi életben előforduló eszközök, anyagok, színek, formák megtapasztalásához. Legfontosabb célja e területnek a finom motorika, koncentrációs képesség és feladat tartás fejlesztése.
Érzékelés
A kisgyermekek tapaszatlatszerzésének egyik legkiemelkedőbb területe az érzékelés. Az öt érzékszerv (látás, hallás, tapintás, ízlelés , szaglás) megtapasztalásához biztosítunk gazdag eszközrendszert ezen a területen.
Nyelv
A gyermekek verbális és írás, olvasás kommunikációs készségének előkészítése illetve fejlesztése a cél. Az Angolpalánta óvodában az idegen nyelvi fejlesztés párhuzamosan folyik a magyar nyelv fejlesztésével. Mindehhez gazdag eszközrendszert és felkészült pedagógusokat biztosítunk.
Matematika
A matematika szeretete azon múlik, hogy a gyermekek elsődleges matematikai élménye pozitív-e avagy negatív. Az iskolába konkrét fogalmak kialakítására már nincs sok idő, így az absztrakt fogalmak érthetetlenné válnak: mit jelent a 2+2, ha mindez előtt nem lett legalább ötvenszer kirakva 2 kiskacsa, gesztenye vagy bármi, a 2-es szám alá? Ez az oka, hogy sok gyermek nem teljhesít jól és nem kedveli a matematikát.
Nálunk minden konkrét matematikai fogalom megtapasztalására rengeteg idő áll rendelkezésre. Amelyik gyermek érdeklődik, annak akár az 1000-es számkör konkrét jelentését is megmutatjuk, összeadás és kivonás, szorzás és osztás alapjait megtanítjuk. Mindez szabadon választott tevékenység, életkor és egyéni érdeklődés alapján.